©2015 Guido Bindels
Recensies boek Tourglorie
8 juli 2010 Wielertaal - En wat vond ik ervan... Tourglorie Recensie Guido Bindels heeft een prettige, verhalende schrijfstijl waardoor het boek voor iedereen toegankelijk is. Het is geen opsomming van feiten over een renner, maar het is in een goed verhaal weggeschreven. Daarnaast weet de schrijver de renner als persoon goed neer te zetten. Je krijgt gelijk een gevoel bij de mens achter de renner. Ook leuk zijn de diverse bijnamen die voorbij komen van de renners. De kanibaal voor Eddy Merckx is voor iedereen wel bekend, maar bijnamen zoals “het geraamte” of “de adelaar” zijn niet gelijk bijnamen waar ik een renner bij kan plaats (maar dat kan natuurlijk ook aan mijn wielerkennis liggen. Klein minpuntje is het aantal “oude” renners wat wordt besproken. Er hadden voor mij best wel wat renners de revue mogen passeren die in een wat recenter verleden zich bezig hielden met de wielersport. Conclusie Dit is een prima boek om mee te nemen op vakantie. Bij een lekker glas wijn nog even weg dromen over de Tourglorie van weleer. Aanschaffen dus! Bron: © www.wielertaal.nl 31 mei 2010 Geplaatst in diversen huis aan huisbladen Tourglorie – Verrekt, hij leeft nog is een fraai wielerboek van Guido Bindels Verhalen over bekende renners en bijzondere gebeurtenissen in Tour de France Verhalen over de pioniers in lange broeken en wollen truien, die in 1903 aan de eerste Tour de France begonnen, zijn door Guido Bindels vastgelegd in het boek ‘Tourglorie – Verrekt, hij leeft nog’. Bindels beschrijft boeiend hoe de renners voor het eerst bergen beklommen in de Tour. Maar ook de val van Wim van Est in een ravijn en de kampioen van het volk (Gerrie Knetemann) hebben er een plek in gekregen. Net als de dood van Tom Simpson en ook het mysterie van de Slag bij Nîmes. De man zonder vrienden was (Djamolidine Abdoesjaparov) en Urs Zimmerman de filosoof die yin en yang door Frankrijk reed. Ook verhaalt Bindels over de militair die door de moerassen van Angola en Mozambique zwierf (Joaquim Agostinho) en de achterkant van de roem van Marco Pantani. Journalist Guido Bindels maakte er een lezenswaardig boek van. Maar ook aandacht voor het einde van de carrière van Eddy Merckx en Oranjes beste Tour ooit met Fausto Coppi. De namen en daden van Gino Bartali, Federico Bahamontes, Charly Gaul, Rini Wagtmans, Ferdi Kübler, Jan Janssen, Felice Gimondi zijn niet vergeten en dat geldt ook voor de komst van de Colombianen in de Tour. Kortom: een veelheid aan verhalen over renners en bijzondere gebeurtenissen in de Tour de France. Een groot deel van de opbrengsten van dit boek komt ten goede aan Topsport for Life. Als journalist bij de Haagsche Courant en later bij het AD Rotterdams Dagblad volgde Guido Bindels ruim dertig jaar lang onder andere de Ronde van Frankrijk. Hij schreef niet alleen actuele verhalen, maar dook ook regelmatig in de rijke historie van het meer dan honderd jaar oude wielersportevenement. In ‘Tourglorie’ doet hij daarover opnieuw verslag. ‘Tourglorie – Verrekt hij leeft nog’ bevat 212 pagina’s en 37 foto’s in zwart-wit en kleur.
Home Brigitte in beeld Over Guido Boeken Fotoalbum de Pers Contact en links WeBlog Guido